Του Κώστα Ράπτη
Στα λατινικά Pontifex είναι ο γεφυροποιός – και ο τωρινός ποντίφηκας αρέσκεται να ανακαλεί συχνά την ετυμολογία του αξιώματός του. Αλλά και η σύγχρονη Τουρκία, χώρα που πατά σε δύο ηπείρους, έχει ως σύμβολό της την γέφυρα του Βοσπόρου, η οποία και εικονίζεται στο λογότυπο της επίσκεψης του Πάπα Ρώμης Λέοντος ΙΔ' στην γείτονα.
Δεν υπήρξαν ωστόσο όλοι ευτυχείς με την τριήμερη αυτή επίσκεψη. Το "Τουρκορθόδοξο Πατριαρχείο”, ήτοι η στενά διαπλεκόμενη με τις μυστικές υπηρεσίες οικογενειακή επιχείρηση των απογόνων του Παπα-Ευτύμ, κατήγγειλε ό,τι χαρακτήρισε ως "παραβίαση της τουρκικής εθνικής κυριαρχίας”. Τόσες δεκαετίες συνομωσιολογικής σπέκουλας ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο απεργάζεται την απόσπαση τμήματος της τουρκικής επικράτειας για τη μετατροπή του σε "δεύτερο Βατικανό” δεν αφήνουν χώρο προφανώς για περισσότερο φιλικά αισθήματα προς τον ένοικο του αυθεντικού Βατικανού. Και σίγουρα οι διεθνείς επαφές που αποτυπώνουν την πραγματική αναγνώριση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως ως Οικουμενικού προκαλούν αλλεργία στους θιασώτες του παλαιάς κοπής κεμαλισμού.
Όμως ο Ταγίπ Ερντογάν ξέρει καλύτερα. Η λαμπρή υποδοχή που επεφύλαξε στον κατά κόσμον Ρόμπερτ Φράνσις Πρέβοστ εικονογραφεί και αναβαθμίζει το διπλωματικό κεφάλαιο του ισχυρού άνδρα της Άγκυρας. Η ειρωνεία της Ιστορίας θέλησε να μην εκδηλώνουν οι ισλαμιστές κυβερνώντες της σημερινής Τουρκίας τα ίδια εμφανώς αντιχριστιανικά αντανακλαστικά με τους παλαιότερους θεματοφύλακες της εκκοσμίκευσης και του εκσυγχρονισμού. Ομοίως, η ειρωνεία της Ιστορίας θέλησε να επωφελείται διπλωματικά η Τουρκία ακριβώς από το γεγονός ότι στο έδαφός της εδρεύει το Οικουμενικό Πατριαρχείο: προφανώς ο πάπας Λέων δεν θα επέλεγε την γείτονα για πρώτο σταθμό της πρώτης εκτός Ιταλίας περιοδείας του, αν δεν υπήρχε η πρόσκληση του Φαναρίου στις τελετές για τα 1.700 χρόνια από την Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας, ως ευκαιρία για μία μεγάλη χειρονομία διαχριστιανικής ενότητας.
Άλλωστε, μπορεί το καθολικό ποίμνιο της σύγχρονης Τουρκίας να χωρά όλο, όπως ειπώθηκε δηκτικά, στην Volkswagen Arena της Κωνσταντινούπολης, όπου ιερούργησε ο πάπας, όμως ο ίδιος γεωγραφικός χώρος περιλαμβάνει τους πρώτους σταθμούς των περιοδειών του Αποστόλου Παύλου, τις Εκκλησίες της Αποκαλύψεως του Ιωάννη, τις πόλεις όπου διεξήχθησαν οι επτά Οικουμενικές Σύνοδοις, καθώς και την Αντιόχεια, όπου για πρώτη φορά οι πιστοί του Ιησού ονομάσθηκαν "Χριστιανοί”.