Aπό τότε που ο Κλάους Βόβεραϊτ, κυβερνήτης/δήμαρχος του Βερολίνου επί 11 χρόνια, έλεγε για την πόλη του ότι "είναι φτωχή, αλλά σέξι", έχουν περάσει πάνω από 20 χρόνια - και μια αιωνιότητα. Η πρωτεύουσα της επανενωμένης Γερμανίας συγκέντρωσε επενδυτές, καλλιτέχνες, ολιγάρχες, περίεργους, πολύ γρήγορα έχασε την φήμη της …φτωχομάνας και τώρα αγωνίζεται να διατηρήσει το δεύτερο μισό της φράσης που έμελλε να ταυτιστεί με την πόλη όσο και το "Ich bin ein Berliner" του Τζον Φ. Κένεντι.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο σημερινός κυβερνήτης/δήμαρχος του Βερολίνου Κάι Βέγκνερ (CDU) συνέστησε στους γερουσιαστές (υπουργούς) του να μην δεσμεύονται για την χρηματοδότηση οποιουδήποτε προγράμματος για το 2025, "προκειμένου να μην δημιουργούνται ψευδείς προσδοκίες σε όσους πίστευαν ότι … είχαν να περιμένουν. "Πρέπει να είναι σαφές προς όλους, δεν θα υπάρξουν άλλα λεφτά", εξήγησε ο γερουσιαστής των Οικονομικών, Στέφαν Έβερς (CDU). Η συγκυβέρνηση Χριστιανοδημοκρατών (CDU) - Σοσιαλδημοκρατών (SPD) έχει ήδη συμφωνήσει σε εξοικονόμηση 3 δισεκατομμυρίων ευρώ μόνο για το επόμενος έτος και 1,8 δισεκατομμυρίων για το 2026 και το 2027. Σε έναν προϋπολογισμό 40 δισεκατομμυρίων, αυτό σημαίνει περικοπές σε ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, αλλά και αύξηση των τιμών σε άλλες τόσες. "Δεν υπάρχει σχεδόν κανένας τομέας που δεν θα πληγεί", ήταν η ξεκάθαρη περιγραφή στο δελτίο ειδήσεων του τοπικού ραδιοφώνου "Σπρέε". Πιο συγκεκριμένα, "κάθε τομέας καλείται να περιορίσει τον προϋπολογισμό του κατά 2%, προκειμένου να εξοικονομηθούν 550 εκατομμύρια ευρώ. Πρέπει να περιορίσουμε τα έξοδα σε ένα φυσιολογικό, βιώσιμο επίπεδο, έπειτα από την έκρηξη σπατάλης των τελευταίων πέντε ετών", δήλωσε η εκπρόσωπος του κρατιδιακού υπουργείου Οικονομικών, "καρφώνοντας" την παλαιότερη συγκυβέρνηση SPD - Πρασίνων - Αριστεράς. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι και οι προηγούμενες κυβερνήσεις προχώρησαν σε περικοπές δαπανών για την παιδεία, την υγεία και τις κοινωνικές υπηρεσίες, καθιστώντας το Βερολίνο κέντρο - ορατής πλέον - φτώχειας και έντονων διαφορών.
Οι περικοπές που μόλις ανακοινώθηκαν από τη Γερουσία του Βερολίνου αφορούν 660 εκατομμύρια από τον τομέα των συγκοινωνιών, με βασικό μέτρο την απόσυρση του ενιαίου εισιτηρίου των 29 ευρώ μηνιαίως, το οποίο έχει σήμερα περισσότερους από 220.000 συνδρομητές. Ο δήμαρχος Κάι Βέγκνερ (CDU) και η γερουσιαστής για την Οικονομία και πρώην δήμαρχος Φραντσίσκα Γκίφαϊ (SPD) αιτιολόγησαν την απόφασή τους εξηγώντας ότι προτιμήθηκε η συνέχιση της χρηματοδότησης του δωρεάν εισιτηρίου για 300.000 μαθητές και παιδιά προσχολικής ηλικίας, των σχολικών γευμάτων και των παιδικών σταθμών, καθώς επρόκειτο για "ή το ένα ή το άλλο". Στο ίδιο πνεύμα, το κόστος του προνοιακού εισιτηρίου από 9 ευρώ/μήνα αυξάνεται σε 19, με την κυρία Γκίφαϊ να επιμένει ότι πρόκειται για "πολύ χαμηλό ποσό". Περικοπές θα γίνουν ακόμη στην χρηματοδότηση της αγοράς νέων ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων και ποδηλάτων κοινής χρήσης, στην επέκταση της γραμμής του τραμ και στα προγράμματα οδικής ασφάλειας.
Στον προϋπολογισμό για την παιδεία περικόπτονται 370 εκατομμύρια και συνεπώς ακυρώνονται προγράμματα ανέγερσης σχολικών κτιρίων και νέων παιδικών σταθμών. Το κρατίδιο του Βερολίνου βρίσκεται μεταξύ των τελευταίων στην κατάταξη για τον τομέα της παιδείας, ενώ είναι σχεδόν ανεκδοτολογικού χαρακτήρα η δυσκολία να εξασφαλίσει κανείς θέση σε παιδικό σταθμό στην πρωτεύουσα.
Στον τομέα των εσωτερικών υποθέσεων και της ασφάλειας, η εξοικονόμηση αφορά κυρίως την πυροσβεστική και τα κονδύλια για την ανακούφιση από καταστροφές, ενώ η αστυνομία και τα δικαστήρια θα διατηρήσουν την ισχύουσα χρηματοδότηση. "Φαίνεται ότι το CDU και το SPD μας άκουσαν τελικά και άφησαν την μηχανή του γκαζόν στο γκαράζ για την ώρα", δήλωσε δηκτικά ο εκπρόσωπος του συνδικάτου της αστυνομίας.