Μέγεθος γραμματοσειράς: +

Ελληνόκτητη ναυτιλία: Ο μεγαλύτερος στόλος στον κόσμο σε μεταφορική ικανότητα

Ελληνόκτητη ναυτιλία: Ο μεγαλύτερος στόλος στον κόσμο σε μεταφορική ικανότητα

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

Η ελληνόκτητη ναυτιλία αποχαιρετά το 2025 στην κορυφαία θέση παγκοσμίως σε μεταφορική ικανότητα. Με περίπου 398 εκατ. DWT, 16,4% της παγκόσμιας χωρητικότητας και στόλο 5.124 πλοίων, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΟΟΣΑ, το ελληνικό μοντέλο παραμένει το σημείο αναφοράς στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά. 

Αυτή η θέση δεν χαρίστηκε. Χτίστηκε σε κύματα μεταβαλλόμενων αγορών, σε ρυθμιστικές αλλαγές που πολλές φορές ήρθαν με κόστος και σε περιόδους όπου η διεθνής χρηματοδότηση για τη ναυτιλία έμοιαζε πιο ασταθής από τις ίδιες τις αγορές φορτίων. 

Με σταθερή παρουσία σε δεξαμενόπλοια, bulk carriers και πλοία ενέργειας, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν στην αιχμή. Αυτό είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας εμπειρίας, επενδυτικής συνέχειας, πρόσβασης σε χρηματοδότηση και μιας κουλτούρας που βλέπει τις θάλασσες όχι ως ρομαντικό τοπίο, αλλά ως σκληρή, απαιτητική οικονομική δραστηριότητα. Το DNA του κλάδου παραμένει παραδοσιακό. Πειθαρχία, διαχείριση ρίσκου και αίσθηση της αγοράς που χτίστηκε μέσα από γενιές.

Απέναντι σε αυτό το μοντέλο αναδύεται μια Ασία που πλέον δεν είναι "ανερχόμενη δύναμη", είναι καθιερωμένη. Κράτη όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Σιγκαπούρη και η Νότια Κορέα διαμορφώνουν ένα περιβάλλον όπου η εφοδιαστική αλυσίδα, τα ναυπηγεία, η χρηματοδότηση και η τεχνολογία λειτουργούν ως ενιαίο οικοσύστημα.

Η πρόκληση για τους Έλληνες διαχειριστές δεν είναι απλώς να παραμείνουν πρώτοι, αλλά το να το επιτυγχάνουν απέναντι σε κρατικά στηριγμένα clusters που λειτουργούν με συντονισμένη στρατηγική. Σε αυτό το περιβάλλον, η αποτελεσματική ανταπόκριση δεν περνά μόνο από το μέγεθος του στόλου, αλλά από θεσμική προσαρμογή, πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικά εργαλεία και βελτιστοποίηση διαχείρισης πόρων.

Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα επενδύει σταδιακά σε υποδομές συμμόρφωσης, ESG reporting, αναλύσεις κύκλου ζωής πλοίων και προγράμματα εκπαίδευσης πληρωμάτων σε ψηφιακά συστήματα. Παράλληλα, ενισχύεται η εμπλοκή σε διεθνείς οργανισμούς και φορείς χάραξης πολιτικής, ώστε να διασφαλίζεται έγκαιρη ενημέρωση για κανονιστικές αλλαγές και πρόσβαση σε προγράμματα καινοτομίας. Πρόκειται για πιο συστηματική προσέγγιση, που αποσκοπεί στη διατήρηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε περιβάλλον αυξανόμενων απαιτήσεων.

Κίνα: Πρώτη σε αριθμό πλοίων

Η Κίνα έχει τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως σε αριθμό πλοίων, με 10.440 μονάδες και 347 εκατ. DWT. Το μερίδιό της ανέρχεται στο 14,4%. Σε αντίθεση με το ελληνικό μοντέλο, η κινεζική ναυτιλία στηρίζεται σε κρατική πολιτική και σε τεράστια εγχώρια ναυπηγική παραγωγή.  Δεν κυνηγούν την αγορά, αλλά χτίζουν το πλαίσιο, το χρηματοδοτούν και το ελέγχουν. Η Κίνα επιδιώκει έλεγχο θαλάσσιων ροών, όχι απλώς μερίδιο αγοράς. 

Ιαπωνία: Σταθερότητα και τεχνολογία

Η Ιαπωνία ακολουθεί με 4.083 πλοία, 241 εκατ. DWT και μερίδιο 9,9%. Το δυνατό χαρτί της είναι η τεχνολογία, ειδικά στη μεταφορά LNG και ενεργειακών φορτίων. Εδώ υπάρχει ένα κοινό στοιχείο με την Ελλάδα: μακρά βιομηχανική συνέχεια. Η διαφορά είναι πως οι Ιάπωνες επενδύουν βαριά σε τεχνολογία και βιομηχανική υποστήριξη, όχι μόνο σε στόλους.

Σιγκαπούρη: Η έδρα, όχι ο στόλος

Η Σιγκαπούρη μετρά 2.922 πλοία και 153 εκατ. DWT. Είναι ο πιο χαρακτηριστικός ορισμός του διεθνούς διαχειριστικού κόμβου: ρυθμιστικό πλαίσιο, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, λιμενική οργάνωση. Αν η ελληνική ναυτιλία έχει τη θάλασσα στο αίμα της, η Σιγκαπούρη έχει το σύστημα. Και κάπου εκεί το παιχνίδι ισορροπεί, παράδοση vs θεσμικής οργάνωσης.

Χονγκ Κονγκ: Εμπορική γέφυρα

Το Χονγκ Κονγκ διατηρεί 2.081 πλοία και 139 εκατ. DWT, με ισχυρή θέση στα χύδην φορτία. Η σχέση του με την κινεζική αγορά ενισχύει την επιρροή του. Δεν λειτουργεί αυτόνομα, αλλά ως παράθυρο και ταυτόχρονα εργαλείο.

Νότια Κορέα, Γερμανία, Ταϊβάν, ΗΑΕ, Ηνωμένο Βασίλειο: Σταθερές παρουσίες

Η Νότια Κορέα, με 1.700 πλοία και 98 εκατ. DWT, στηρίζεται σε ναυπηγεία-κολοσσούς και εξειδίκευση σε μεταφορές ενέργειας.

Η Γερμανία, με 2.016 πλοία και 71 εκατ. DWT, είναι ταυτισμένη με τα containers και ένα παραδοσιακά ισχυρό δίκτυο διαχείρισης.

Η Ταϊβάν, με 1.063 πλοία και 64 εκατ. DWT, έχει διεθνείς γραμμές containers με μεγάλους ομίλους.

Τα ΗΑΕ (1.598 πλοία, 57 εκατ. DWT) ενισχύονται από λιμενικές υποδομές και logistics.

Το Ηνωμένο Βασίλειο (1.275 πλοία, 57 εκατ. DWT) παραμένει παραδοσιακό ναυτιλιακό κέντρο με δυνατή ασφαλιστική και ρυθμιστική βάση.

Το συμπέρασμα είναι straight-up. Η ισορροπία μετατοπίζεται προς την Ασία. Αλλά η μεταφορική ισχύς, εκεί που πραγματικά μετράει, παραμένει στα ελληνικά χέρια.

Προκλήσεις: Η κορυφή δεν εγγυάται ηρεμία

Ναι, οι Έλληνες είναι πρώτοι. Όμως η επόμενη δεκαετία δεν θα χαριστεί σε κανέναν. Η ναυτιλία εισέρχεται σε φάση:

- Πράσινης μετάβασης με υψηλό κόστος.

- Τεχνολογικής απαίτησης και ανάγκης για data-driven λειτουργία.

- Γεωπολιτικών εντάσεων σε κρίσιμα περάσματα.

- Ασφαλείας πληρωμάτων και αυξημένου operational risk.

- Συμμόρφωσης σε νέα ρυθμιστικά καθεστώτα.

Το πρόβλημα δεν είναι μόνο η μετάβαση. Είναι ότι δεν γίνεται ομοιόμορφα σε όλο τον κόσμο. Όσοι επενδύουν νωρίς καίνε κεφάλαιο. Όσοι αργούν ρισκάρουν πρόσβαση σε φορτία, χρηματοδότηση, λιμάνια. 

Το μοντέλο της ναυτιλίας των Ελλήνων άντεξε κρίσεις, ρυθμιστικές αλλαγές και γεωπολιτικές αναταράξεις. Αλλά τώρα καλείται να συνδυάσει το παραδοσιακό ένστικτο με την τεχνολογική και περιβαλλοντική αναβάθμιση, χωρίς να χαλάσει την ισορροπία κόστους-ρίσκου.
 

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Κίεβο και Μόσχα αρχίζουν συνομιλίες για ανταλλαγή ...
Συμφωνία για την ενέργεια προανήγγειλε ο Ζελένσκι:...

Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε μια υπηρεσία που παρέχεται από τρίτο μέρος εκτός του https://www.meionotika.gr/

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
19 Δεκεμβρίου 2025
Η Γραμματεία της Ενεργειακής Κοινότητας επισημαίνει ότι η Αλβανία πρέπει να βελτιώσει το νομικό πλαίσιο όσον αφορά την Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΕΠΕ) για τα έργα που υλοποιούνται, γεγονός που περιλαμβάνει και την ενίσχυση των ανθρώπινων πόρων, και συγκεκριμένα τα κριτήρια πιστοποίησης των εμπειρογνωμόνων. Συγκεκριμένα, στην ετήσια έκθεση που αναλύει την πορεία της νομικής εναρμόνισης σε διάφορους τομείς, η Γραμματεία αναφέρει ότι έχουν γίνει ορισμένα βήματα, ωστόσο η πρόοδός τους υπήρξε αργή. «Η Αλβανία έχει ξεκινήσει τη σύνταξη κανό...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
19 Δεκεμβρίου 2025
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην τελετή υπογραφής μνημονίων συνεργασίας που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για τους "Πράσινους Διαδρόμους", παρουσία της επιτρόπου Διεύρυνσης, Marta Kos. Η Ελλάδα υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την Αλβανία για την επέκταση της πρωτοβουλίας των "Πράσινων Διαδρόμων", σε ευθυγράμμιση με τον Εθνικό Οδικό Χάρτη για τη Διευκόλυνση του Εμπορίου. Η συμφωνία εστιάζει την ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων και την ενίσχυση της τελωνειακής συνεργασί...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
19 Δεκεμβρίου 2025
Μεταξύ των υποψηφίων για πρόσωπο της χρονιάς το 2025 στην Αλβανία είναι και ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ. Ιωάννης. O ιστότοπος News Bom που οργανώνει δικτυακά την ψηφοφορία, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, συμπεριέλαβε, ανάμεσα στους δώδεκα υποψηφίους για το πρόσωπο της χρονιάς 2025 στην Αλβανία τον Αρχιεπίσκοπο Ιωάννη. Ακόμη υποψήφιοι για τον ίδιο τίτλο είναι ο ανώτατος δικαστικός Αλτίν Ντουμάνι, ο επιχειρηματίας Σαμίρ Μανέ, ο πρώην βουλευτής Έρβιν Σαλιάντζι, η διευθύντρια της δημόσιας τηλεόρασης RTSH Ένι Βασίλι, ο καπετάνιος Άρμπεν Αναμαλί που έχ...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
18 Δεκεμβρίου 2025
Την εκτίμησή του προς την απερχόμενη Πρέσβη της Ελλάδας στην Αλβανία, Κωνσταντίνα Καμίτση, εξέφρασε με γραπτή δήλωση ο Δήμαρχος Χιμάρας Βαγγέλης Τάβος, με αφορμή την ολοκλήρωση της θητείας της στα Τίρανα. Στη γραπτή του δήλωση, ο Δήμαρχος υπογραμμίζει ότι η σχέση συνεργασίας με την Ελληνίδα Πρέσβη οικοδομήθηκε «όχι πάνω στον θόρυβο ή σε βιαστικά λόγια», αλλά στη σαφήνεια του διαλόγου και στον αμοιβαίο σεβασμό. Όπως επισημαίνει, πρόκειται για μια συνεργασία που υπηρέτησε με συνέπεια το δημόσιο συμφέρον και είχε ως σταθερό σημείο αναφοράς τη Χιμά...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
18 Δεκεμβρίου 2025
Βουλευτές της αντιπολίτευσης συγκρούστηκαν με αστυνομικούς μέσα στο αλβανικό κοινοβούλιο, ύστερα από εβδομάδες εντάσεων γύρω από καταγγελίες εις βάρος της αντιπροέδρου του πρωθυπουργού Έντι Ράμα και άλλων αξιωματούχων για διαφθορά. Bουλευτές άναψαν φωτοβολίδες, πέταξαν νερό στον πρόεδρο της Βουλής και πήραν θέση σε έδρανα που προορίζονται για υπουργούς της κυβέρνησης, σε μια προσπάθεια να διαταράξουν τη κοινοβουλευτική συνεδρίαση, πριν επέμβει η αστυνομία. «Δεν μπορεί να υπάρξει Βουλή με αυτούς που κλέβουν και την κοπανάνε», δήλωσε ο Σαλί Μπερί...

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

Σε μια εξαιρετικά θετική για την Ελλάδα περίοδο διοργανώνεται από την Capital Li...
Ο αρχηγός της αντιπολίτευσης στο Ισραήλ Γιαΐρ Λαπίντ απηύθυνε σήμερα κάλεσμα σε ...
Ο Ντόναλντ Τραμπ "είναι ένας ανίδεος", δήλωσε σήμερα η πρόεδρος της περιφερειακή...
Οι προϋποθέσεις που έθεσε ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν σε σχέση με την επίτ...

ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ

ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
21 Νοεμβρίου 2025
 Από την Εισαγγελία της περιφέρειας του Μακροχωρίου (Μπακίρκιοϊ) της Κωνσταντινούπολης εκδόθηκε ανακοίνωση που κάνει λόγο για έρευνα σχετικά με εκτεταμένο κύκλωμα έκδοσης ψευδών συνταγών στο ομογενειακό Νοσοκομείο Βαλουκλή κατά την περίοδο 2017-2021. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, χρησιμοποιήθηκαν παράνομα προσωπικά δεδομένα ασθενών για τη δημιουργία δεκάδων χιλιάδων πλαστών κόκκινων συνταγών που τιμολογήθηκαν στον Οργανισμό Κοινωνικής Ασφάλισης (SGK) της Τουρκίας. Επιπλέον, αναφέρεται ότι μέρος των φαρμάκων επιχειρούνταν να διοχετευθεί παράνο...
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
03 Απριλίου 2025
Την έβδομη έδρα στην Βουλή των Αντιπροσώπων των Ηνωμένων Πολιτειών εξασφάλισε η ομογένεια στις έκτακτες εκλογές (special elections) που έγιναν χθες στην 1η Περιφέρεια της Φλώριντα. Ο Ελληνοαμερικανός Τζίμι Πατρώνης με καταγωγή από την Πάτμο -και ιδιαίτερη αγάπη για το νησί του- εξασφάλισε την είσοδό του στο Κογκρέσο στη θέση του ομοσπονδιακού βουλευτή Ματ Γκετζ που είχε παραιτηθεί για να αναλάβει το Υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά τελικά απέσυρε την υποψηφιότητά του μετά τις καταγγελίες για εμπλοκή σε σεξουαλικά σκάνδαλα. Ποιος είναι ο Τζίμι Πατρών...
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
25 Μαρτίου 2025
 Την ελληνική ομογένεια υποδέχτηκε τη Δευτέρα στον Λευκό Οίκο ο Ντόναλντ Τραμπ, για την επέτειο του εορτασμού της 25ης Μαρτίου. Η ετήσια δεξίωση για την Ημέρα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας στον Λευκό Οίκο πραγματοποιήθηκε με μεγάλη λαμπρότητα, αναδεικνύοντας τη σημασία των ιστορικών και πολιτιστικών δεσμών μεταξύ των ΗΠΑ και της Ελλάδας. Η εκδήλωση, που τιμά τον ελληνισμό, είναι μία από τις λίγες εθνικές επετείους που γιορτάζονται στον Λευκό Οίκο, καθώς μόνο οι ελληνοαμερικανική και ιρλανδική κοινότητες έχουν αυτήν την τιμή. Ως έναν «πραγματι...
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
23 Μαρτίου 2025
Eλληνικές μεσογειακές γεύσεις, λουλουδοπόλεμος, σπάσιμο πιάτων, ζεϊμπέκικα, συρτάκι, ποντιακά και τσιφτετέλια. Όχι δεν πρόκειται για παραδοσιακές βραδιές στου Ψυρρή, στα Λαδάδικα ή σε κάποιο νυχτερινό κέντρο της επαρχίας, αλλά για την καθημερινότητα των Αφρικανών στη μακρινή Ζάμπια, όπου εξαιτίας ενός Έλληνα, του Γιώργου Ιωαννίδη, έμαθαν και αγάπησαν τα χαρακτηριστικά στοιχεία της μοναδικής ελληνικής διασκέδασης. Ο Γιώργος Ιωαννίδης και η σύζυγός του πήραν τη μεγάλη απόφαση τον Οκτώβριο του 2019 να δοκιμάσουν την εμπειρία της Αφρικής και πιο συ...
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
ΚΟΣΜΟΣ
23 Μαρτίου 2025
Την ευγνωμοσύνη του και την εκτίμησή του για την αναγνώριση από την πόλη της Νέας Υόρκης της επετείου της Επανάστασης του 1821, δηλαδή της 25ης Μαρτίου του 1821, εξέφρασε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος προς τον δήμαρχο της Νέας Υόρκης, Έρικ 'Ανταμς, ο οποίος τον υποδέχτηκε, όπως και εκατοντάδες ορθόδοξους Νεοϋορκέζους στη δεξίωση που παρέθεσε στο Gracie Mansion, την οικία του εκάστοτε δημάρχου της πόλης. Όπως τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος, "οι Έλληνες πριν από 2.500 χρόνια προσέφεραν στην ανθρωπότητα την έννοια της Δημοκρατίας και από τότε άνδρε...