Μέγεθος γραμματοσειράς: +

Πυρηνική ενέργεια για "πράσινη ναυτιλία";

Πυρηνική ενέργεια για "πράσινη ναυτιλία";

Στις 21 Ιουλίου 1959 η Μάμι Αϊζενχάουερ, "πρώτη κυρία" των ΗΠΑ την εποχή εκείνη, έσπασε ένα μπουκάλι σαμπάνιας στην πλώρη του νεότευκτου πλοίου NS Savannah. Η καθέλκυση στο Νιου Τζέρσεϋ της Νέας Υόρκης φαινόταν να αλλάζει για πάντα τα δεδομένα της ναυτιλίας, καθώς το NS Savannah ήταν το πρώτο εμπορικό πλοίο στον κόσμο που αξιοποιούσε την πυρηνική ενέργειααντί των συμβατικών καυσίμων.

Από το 1962 μέχρι το 1970, σε μια περίοδο στην οποία ούτως ή άλλως πολλοί έβλεπαν την πυρηνική σχάση ως "το μέλλον της ενέργειας", το συγκεκριμένο πλοίο μετέφερε ανθρώπους και εμπορεύματα σε όλον τον κόσμο, εκθειάζοντας εμπράκτως τα οφέλη της ατομικής ενέργειας σε εποχές ειρήνης, όπως οραματιζόταν ο Αμερικανός πρόεδρος Ντουάιτ Αϊζενχάουερ.

Σήμερα ωστόσο, οι περισσότερες χώρες εξακολουθούν να προτιμούν τα συμβατικά καύσιμα στη ναυσιπλοΐα. Συνήθως καταφεύγουν στην πυρηνική ενέργεια για στρατιωτικούς σκοπούς, σε αεροπλανοφόρα ή υποβρύχια. Επιπλέον η Ρωσία διατηρεί έναν μικρό στόλο πυρηνοκίνητων παγοθραυστικών πλοίων στην αποκαλούμενη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή, που εξυπηρετεί τους λιμένες της Αρκτικής Ζώνης.

Το πρόβλημα των εκπομπών CO2

Ασφαλώς, ο "οικολογικός χαρακτήρας" της πυρηνικής ενέργειας διχάζει, όπως συμβαίνει και εκτός ναυτιλίας. Τα εμπορικά πλοία μεταφέρουν σήμερα περίπου το 80% όλων των αγαθών παγκοσμίως, κατά συνέπεια είναι απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας.

Όμως τα περισσότερα κινούνται με μαζούτ, ένα βαρύ παχύρρευστο καύσιμο που προέρχεται από το αργό πετρέλαιο και προκαλεί τοξικούς ρύπους. Συνολικά ο κλάδος της ναυτιλίας εκπέμπει τόσο πολύ CO2, όσο ολόκληρη η Ιαπωνία, μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές δυνάμεις στον κόσμο.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), ως υπεύθυνος για τη ναυσιπλο?α, θέτει ως στόχο να μηδενιστούν οι εκπομπές CO2 στη ναυτιλία ως το 2050 με βάση το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο Net Zero Framework (αν και προ ημερών η σχετική ψηφοφορία των μελών του αναβλήθηκε για έναν χρόνο μετά από αμερικανική παρέμβαση, κάτι που βλέπουν θετικά και οι Έλληνες πλοιοκτήτες).

Το πρόβλημα είναι ότι καμία από τις φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες που προτείνονται σήμερα (πρόωση με μπαταρίες, εναλλακτικά καύσιμα όπως η μεθανόλη και η αμμωνία) δεν μπορεί από μόνη της να εκπληρώσει τον στόχο της πλήρους απανθρακοποίησης στη ναυτιλία.

Επιχείρημα υπέρ των πυρηνοκίνητων

Κάποιοι αρχίζουν να εξετάζουν πιο προσεκτικά το εναλλακτικό σενάριο για χρήση ατομικής ενέργειας. Μιλώντας στην Deutsche Welle ο Γιαν Έμπλεμσβαγκ, καθηγητής Ναυτικής Μηχανολογίας και επικεφαλής του νορβηγικού ερευνητικού σχήματος NuProShip, το οποίο αναπτύσσει εφαρμογές πυρηνικής ενέργειας στον κλάδο, επισημαίνει ότι το κυριότερο πλεονέκτημα είναι προφανές: "Μηδενικές εκπομπές ρύπων".

Στο πλοίο NS Savannah, στη δεκαετία του 1960, ένας αντιδραστήρας πεπιεσμένου ύδατος (PWR) αξιοποιούσε την πυρηνική σχάση για να θερμάνει νερό, το οποίο στη συνέχεια παρήγαγε ατμό κινώντας τις τουρμπίνες του πλοίου, τροφοδοτώντας την προπέλα και τις ηλεκτρογεννήτριες.

Ένα επιπλέον πλεονέκτημα της χρήσης πυρηνικού καυσίμου- τότε όπως και τώρα- είναι ότι σε σχετικά περιορισμένο χώρο παράγεται τεράστια ποσότητα ενέργειας. Κάτι που θεωρητικά θα επέτρεπε στα πλοία να διασχίζουν τους ωκεανούς για χρόνια ολόκληρα, χωρίς ανεφοδιασμό. "Aυτό ασφαλώς δίνει μία νέα διάσταση στο ζήτημα", λέει ο Γιαν Έμπλεμσβαγκ.

Με ένα φορτίο πυρηνικού καυσίμου, για παράδειγμα, το NS Savannah μπορούσε να κάνει τον περίπλου της γης 14 φορές. Ένα από τα συνήθη εμπορικά πλοία που λειτουργούν με μαζούτ δεν θα μπορούσε να κάνει το ίδιο ούτε μία φορά με ένα και μοναδικό φορτίο.

Επιπλέον, τα συμβατικά πλοία αναγκάζονται συχνά να μειώσουν ταχύτητα, προκειμένου να εξοικονομήσουν καύσιμα. Το πυρηνοκίνητο πλοίο δεν αντιμετωπίζει προβλήματα ανεφοδιασμού, άρα μπορεί να διατηρεί σταθερή ταχύτητα πλεύσης, εξοικονομώντας χρήματα κατ' αυτόν τον τρόπο.

Γιατί αποσύρθηκε το NS Savannah;

Ποιος ήταν όμως ο λόγος που "αφοπλίστηκε" τελικά το NS Savannah το 1970; "Το επιχειρηματικό μοντέλο" είναι η απάντηση. Η κατασκευή του πλοίου είχε στοιχίσει περίπου 46 εκατομμύρια δολάρια (500 εκατομμύρια σε σημερινές τιμές, αν λάβουμε υπόψη την εξέλιξη της αγοραστικής δύναμης), ενώ η λειτουργία του απαιτούσε σημαντική κρατική επιδότηση για να καταστεί επιχειρηματικά βιώσιμη. Μιλάμε για δύο εκατομμύρια δολάρια ετησίως, ένα ποσό που κάποια στιγμή κρίθηκε ασύμφορο, καθώς μάλιστα κυμαίνονταν ακόμη σε πολύ χαμηλά επίπεδα οι τιμές του πετρελαίου.

Επιπλέον, το NS Savannah είχε περιορισμένη χωρητικότητα φορτίου (περίπου 10.000 τόνων), απαιτούσε ειδικά εκπαιδευμένο πλήρωμα και είχε περιορισμένη πρόσβαση σε λιμένες ανά τον κόσμο, λόγω ανησυχιών ή και διαμαρτυριών για την πυρηνική ασφάλεια. Έτσι, το πλοίο αποσύρθηκε επισήμως το 1970, ενώ πέρασε άλλος ένας χρόνος μέχρι να απενεργοποιηθεί ο αντιδραστήρας του και να απομακρυνθούν τα πυρηνικά καύσιμα.

Μετά το NS Savannah δεν κατασκευάστηκαν παρά μόνο τρία ακόμη πυρηνικά εμπορικά πλοία: Το Otto Hahn στη Γερμανία, το Mutsu στην Ιαπωνία και το Severmorput στη Ρωσία. Αργότερα τα δύο πρώτα έγιναν ντιζελοκίνητα. Το ρωσικό πλοίο παραμένει στην "ενεργό δράση", αλλά θα αποσυρθεί σύντομα.

Νέοι τύποι αντιδραστήρων

Τι έχει αλλάξει μέχρι σήμερα; Όπως λέει στην Deutsche Welle ο Μαρκ Τίπινγκ από τον βρετανικό νηογνώμονα Lloyd's Register, "oι τεχνολογίες που εξετάζουμε είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που εφαρμόστηκαν τη δεκαετία του 1960 και του 1970", συχνά μάλιστα αναφέρονται ως "αντιδραστήρες της γενιάς IV". Υπόσχονται μεγαλύτερη ασφάλεια σε σχέση με το παρελθόν "αν και εξακολουθούν να βασίζονται στους νόμους της Φυσικής", όπως παρατηρεί ο Τίπινγκ.

Ο ίδιος υποστηρίζει ότι οι σύγχρονοι αντιδραστήρες "αφαιρούν το στοιχείο του ρίσκου από την εξίσωση", διότι "αν κάτι πάει στραβά, είναι ασφαλείας από μόνοι τους, δεν χρειάζονται ανθρώπους για να το επιτύχουν αυτό". Οι θιασώτες της πυρηνικής ενέργειας στη ναυσιπλο?α ευελπιστούν ότι αυτό το επιχείρημα θα πείσει κάποια στιγμή τις αρμόδιες αρχές να επιτρέψουν τον ελλιμενισμό πυρηνοκίνητων πλοίων για εμπορικές χρήσεις.

Το νορβηγικό ερευνητικό σχήμα του Γιαν Έμπλεμσβαγκ (το κονσόρτσιουμ περιλαμβάνει το Νορβηγικό Πανεπιστήμιο NTNU, καθώς και τα ναυπηγεία Vard) έχει εξετάσει 80 διαφορετικά σχέδια νέων αντιδραστήρων για να επιλέξει τα τρία "πιο υποσχόμενα" για πρόωση πλοίων. Εκτός από τα ζητήματα ασφάλειας, οι ερευνητές συνεκτιμούν και εμπορικά κριτήρια.

"Για μία από τις νέες τεχνολογίες αντιδραστήρων που εξετάζουμε" λέει ο Έμπλεμσβαγκ, "έχουμε ήδη κάνει κάποιους υπολογισμούς, οι οποίοι δείχνουν ότι το κόστος του καυσίμου θα ήταν περίπου 40% χαμηλότερο από το μαζούτ". Επιπλέον, υποστηρίζει ο ίδιος, οι αντιδραστήρες είναι μικροί σε μέγεθος και μπορούν να παραχθούν μαζικά, μειώνοντας περαιτέρω το κόστος.

Ωστόσο, κανένας από τους αντιδραστήρες που εξετάστηκαν δεν έχει κατασκευαστεί ακόμη – για να μην μιλήσουμε για μαζική παραγωγή. Η DW υπέβαλε σε μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου (MSC, CMA-CGM, Maersk) το ερώτημα για ενδεχόμενη χρήση πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία, αλλά δεν έλαβε απάντηση.

Η θέση του ΙΜΟ

Τον Ιούνιο φέτος, ο IMO αποφάσισε να επανεξετάσει τους κανόνες που διέπουν τα πυρηνοκίνητα εμπορικά πλοία, οι οποίοι χρονολογούνται από το 1981 και καλύπτουν μόνο τους παλαιότερους αντιδραστήρες τύπου PWR.

Ο Ρικάρντο Μπατίστα, Τεχνικός Υπεύθυνος του διεθνούς οργανισμού για την ασφάλεια της ναυσιπλο?ας, λέει ότι το ζητούμενο, κατ' αρχάς, είναι να κατανοήσει ο ΙΜΟ τους πιθανούς κινδύνους και τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας. "Πώς μπορούμε να αποτρέψουμε τη διαρροή πυρηνικού καυσίμου, όταν ένα πλοίο βυθιστεί; Πώς μπορούμε να το προστατεύσουμε, για να μην πέσει στα χέρια τρομοκρατών; Και τι γίνεται με τα πυρηνικά απόβλητα;"

Ο IMO εκτιμά ότι αυτό θα πάρει χρόνια. Από κει και πέρα, οι νηογνώμονες, όπως ο βρετανικός Lloyd's Register και η ABS στις ΗΟΑ, θα πρέπει να αναθεωρήσουν ή να συμπληρώσουν τις δικές τους κατευθυντήριες γραμμές. Το ίδιο και οι λιμενικές αρχές, καθώς και οι ασφαλιστικές εταιρείες.

Εν τέλει η επίλυση όλων των νομικών πτυχών θα πάρει περισσότερο χρόνο από την κατασκευή των ίδιων των πλοίων. Κατά συνέπεια, φαίνεται μάλλον απίθανη η καθέλκυση των πρώτων πυρηνοκίνητων πλοίων τεχνολογίας μέσα στη δεκαετία του 2030, όπως ευελπιστούν ο Μαρκ Τίπινγκ και ο Γιαν Έμπλεμσβανγκ με την ομάδα του.

Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου Πυρηνική ενέργεια για

Πηγή: Deutsche Welle

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Energean: Συμφωνία 15ετούς διάρκειας για τη μεταφο...
Βρετανία: Αύξηση των λιανικών πωλήσεων τον Σεπτέμβ...

Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε μια υπηρεσία που παρέχεται από τρίτο μέρος εκτός του https://www.meionotika.gr/

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
21 Δεκεμβρίου 2025
Ο Μιχαλάκι Ζιτσίστι (Mihallaq Ziçishti), υφυπουργός Εσωτερικών της Αλβανίας, αναφερόμενος ενώπιον της ΚΕ του ΚΕΑ τον Οκτώβριο του 1950, δήλωνε ότι οι γυναίκες στη Δρόπολη διέφευγαν μαζικά στην Ελλάδα «όχι διότι μάχονταν το καθεστώς, αλλά για να συνενωθούν με τους άντρες τους». Ήταν το ελάχιστο που δικαιούται ο άνθρωπος: να ζει με την οικογένειά του. Ποινικοποίηση της φυγής και κρατική βία Ποινικοποίηση της φυγής και κρατική βία Εν τούτοις, η απόπειρα διαφυγής ποινικοποιήθηκε αυστηρά. Οι γυναίκες –μητέρες και γιαγιάδες– θεωρούνταν εγκληματίες, κ...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
19 Δεκεμβρίου 2025
Η Γραμματεία της Ενεργειακής Κοινότητας επισημαίνει ότι η Αλβανία πρέπει να βελτιώσει το νομικό πλαίσιο όσον αφορά την Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΕΠΕ) για τα έργα που υλοποιούνται, γεγονός που περιλαμβάνει και την ενίσχυση των ανθρώπινων πόρων, και συγκεκριμένα τα κριτήρια πιστοποίησης των εμπειρογνωμόνων. Συγκεκριμένα, στην ετήσια έκθεση που αναλύει την πορεία της νομικής εναρμόνισης σε διάφορους τομείς, η Γραμματεία αναφέρει ότι έχουν γίνει ορισμένα βήματα, ωστόσο η πρόοδός τους υπήρξε αργή. «Η Αλβανία έχει ξεκινήσει τη σύνταξη κανό...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
19 Δεκεμβρίου 2025
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην τελετή υπογραφής μνημονίων συνεργασίας που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για τους "Πράσινους Διαδρόμους", παρουσία της επιτρόπου Διεύρυνσης, Marta Kos. Η Ελλάδα υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την Αλβανία για την επέκταση της πρωτοβουλίας των "Πράσινων Διαδρόμων", σε ευθυγράμμιση με τον Εθνικό Οδικό Χάρτη για τη Διευκόλυνση του Εμπορίου. Η συμφωνία εστιάζει την ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων και την ενίσχυση της τελωνειακής συνεργασί...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
19 Δεκεμβρίου 2025
Μεταξύ των υποψηφίων για πρόσωπο της χρονιάς το 2025 στην Αλβανία είναι και ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ. Ιωάννης. O ιστότοπος News Bom που οργανώνει δικτυακά την ψηφοφορία, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, συμπεριέλαβε, ανάμεσα στους δώδεκα υποψηφίους για το πρόσωπο της χρονιάς 2025 στην Αλβανία τον Αρχιεπίσκοπο Ιωάννη. Ακόμη υποψήφιοι για τον ίδιο τίτλο είναι ο ανώτατος δικαστικός Αλτίν Ντουμάνι, ο επιχειρηματίας Σαμίρ Μανέ, ο πρώην βουλευτής Έρβιν Σαλιάντζι, η διευθύντρια της δημόσιας τηλεόρασης RTSH Ένι Βασίλι, ο καπετάνιος Άρμπεν Αναμαλί που έχ...
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
18 Δεκεμβρίου 2025
Την εκτίμησή του προς την απερχόμενη Πρέσβη της Ελλάδας στην Αλβανία, Κωνσταντίνα Καμίτση, εξέφρασε με γραπτή δήλωση ο Δήμαρχος Χιμάρας Βαγγέλης Τάβος, με αφορμή την ολοκλήρωση της θητείας της στα Τίρανα. Στη γραπτή του δήλωση, ο Δήμαρχος υπογραμμίζει ότι η σχέση συνεργασίας με την Ελληνίδα Πρέσβη οικοδομήθηκε «όχι πάνω στον θόρυβο ή σε βιαστικά λόγια», αλλά στη σαφήνεια του διαλόγου και στον αμοιβαίο σεβασμό. Όπως επισημαίνει, πρόκειται για μια συνεργασία που υπηρέτησε με συνέπεια το δημόσιο συμφέρον και είχε ως σταθερό σημείο αναφοράς τη Χιμά...

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

Σε μια εξαιρετικά θετική για την Ελλάδα περίοδο διοργανώνεται από την Capital Li...
Ο αρχηγός της αντιπολίτευσης στο Ισραήλ Γιαΐρ Λαπίντ απηύθυνε σήμερα κάλεσμα σε ...
Ο Ντόναλντ Τραμπ "είναι ένας ανίδεος", δήλωσε σήμερα η πρόεδρος της περιφερειακή...
Οι προϋποθέσεις που έθεσε ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν σε σχέση με την επίτ...

ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ

ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
21 Νοεμβρίου 2025
 Από την Εισαγγελία της περιφέρειας του Μακροχωρίου (Μπακίρκιοϊ) της Κωνσταντινούπολης εκδόθηκε ανακοίνωση που κάνει λόγο για έρευνα σχετικά με εκτεταμένο κύκλωμα έκδοσης ψευδών συνταγών στο ομογενειακό Νοσοκομείο Βαλουκλή κατά την περίοδο 2017-2021. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, χρησιμοποιήθηκαν παράνομα προσωπικά δεδομένα ασθενών για τη δημιουργία δεκάδων χιλιάδων πλαστών κόκκινων συνταγών που τιμολογήθηκαν στον Οργανισμό Κοινωνικής Ασφάλισης (SGK) της Τουρκίας. Επιπλέον, αναφέρεται ότι μέρος των φαρμάκων επιχειρούνταν να διοχετευθεί παράνο...
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
03 Απριλίου 2025
Την έβδομη έδρα στην Βουλή των Αντιπροσώπων των Ηνωμένων Πολιτειών εξασφάλισε η ομογένεια στις έκτακτες εκλογές (special elections) που έγιναν χθες στην 1η Περιφέρεια της Φλώριντα. Ο Ελληνοαμερικανός Τζίμι Πατρώνης με καταγωγή από την Πάτμο -και ιδιαίτερη αγάπη για το νησί του- εξασφάλισε την είσοδό του στο Κογκρέσο στη θέση του ομοσπονδιακού βουλευτή Ματ Γκετζ που είχε παραιτηθεί για να αναλάβει το Υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά τελικά απέσυρε την υποψηφιότητά του μετά τις καταγγελίες για εμπλοκή σε σεξουαλικά σκάνδαλα. Ποιος είναι ο Τζίμι Πατρών...
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
25 Μαρτίου 2025
 Την ελληνική ομογένεια υποδέχτηκε τη Δευτέρα στον Λευκό Οίκο ο Ντόναλντ Τραμπ, για την επέτειο του εορτασμού της 25ης Μαρτίου. Η ετήσια δεξίωση για την Ημέρα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας στον Λευκό Οίκο πραγματοποιήθηκε με μεγάλη λαμπρότητα, αναδεικνύοντας τη σημασία των ιστορικών και πολιτιστικών δεσμών μεταξύ των ΗΠΑ και της Ελλάδας. Η εκδήλωση, που τιμά τον ελληνισμό, είναι μία από τις λίγες εθνικές επετείους που γιορτάζονται στον Λευκό Οίκο, καθώς μόνο οι ελληνοαμερικανική και ιρλανδική κοινότητες έχουν αυτήν την τιμή. Ως έναν «πραγματι...
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
23 Μαρτίου 2025
Eλληνικές μεσογειακές γεύσεις, λουλουδοπόλεμος, σπάσιμο πιάτων, ζεϊμπέκικα, συρτάκι, ποντιακά και τσιφτετέλια. Όχι δεν πρόκειται για παραδοσιακές βραδιές στου Ψυρρή, στα Λαδάδικα ή σε κάποιο νυχτερινό κέντρο της επαρχίας, αλλά για την καθημερινότητα των Αφρικανών στη μακρινή Ζάμπια, όπου εξαιτίας ενός Έλληνα, του Γιώργου Ιωαννίδη, έμαθαν και αγάπησαν τα χαρακτηριστικά στοιχεία της μοναδικής ελληνικής διασκέδασης. Ο Γιώργος Ιωαννίδης και η σύζυγός του πήραν τη μεγάλη απόφαση τον Οκτώβριο του 2019 να δοκιμάσουν την εμπειρία της Αφρικής και πιο συ...
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
ΚΟΣΜΟΣ
23 Μαρτίου 2025
Την ευγνωμοσύνη του και την εκτίμησή του για την αναγνώριση από την πόλη της Νέας Υόρκης της επετείου της Επανάστασης του 1821, δηλαδή της 25ης Μαρτίου του 1821, εξέφρασε ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος προς τον δήμαρχο της Νέας Υόρκης, Έρικ 'Ανταμς, ο οποίος τον υποδέχτηκε, όπως και εκατοντάδες ορθόδοξους Νεοϋορκέζους στη δεξίωση που παρέθεσε στο Gracie Mansion, την οικία του εκάστοτε δημάρχου της πόλης. Όπως τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος, "οι Έλληνες πριν από 2.500 χρόνια προσέφεραν στην ανθρωπότητα την έννοια της Δημοκρατίας και από τότε άνδρε...