Τα τελευταία τριάντα χρόνια η Τσεχία έχει αναδειχθεί παγκοσμίως στη χώρα με τη μεγαλύτερη παραγωγή αυτοκινήτων σε αναλογία με τον πληθυσμό της. Στην Τσεχία των περίπου 10 εκατομμυρίων κατοίκων κατασκευάστηκαν το 2024 περισσότερα από 1,4 εκατομμύρια οχήματα – κατά περίπου 4% περισσότερα σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 ωστόσο η παραγωγή μειώθηκε κατά 7,1%. Γιατί; Πρωτίστως επειδή στη Δύση έχει περιοριστεί δραστικά η ζήτηση για αυτοκίνητα, αλλά και εξαιτίας των δασμών των ΗΠΑ, σε συνδυασμό και με τις προκλήσεις που παρουσιάζει η σταδιακή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Την ίδια στιγμή πάντως μία άλλη βιομηχανία της χώρας γνωρίζει πρωτοφανή άνθηση: η αμυντική.
"Η αμυντική βιομηχανία μπορεί να αποτελέσει τη νέα κινητήριο δύναμη για την τσεχική και ευρωπαϊκή οικονομία", παρατηρεί στην DW η Ντανουσέ Νερούντοβα, μέλος της Επιτροπής Προϋπολογισμών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. "Μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες εφοδιασμού και το εργατικό δυναμικό που απελευθερώνεται από την αυτοκινητοβιομηχανία, ενισχύοντας ταυτοχρόνως την οικονομική ανάπτυξη και την ασφάλειά μας".
Η αμυντική βιομηχανία ως νέα κινητήρια δύναμη
Ο Πετρ Ζαχράντνικ, Τσέχος οικονομολόγος και σύμβουλος στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή στις Βρυξέλλες, είναι πιο επιφυλακτικός. "Τα τσεχικά εργοστάσια παραγωγής όπλων διάγουν πράγματι μία φανταστική περίοδο", δηλώνει ο ειδικός στην DW. Ωστόσο ο ίδιος δεν εκτιμά πως οι εξοπλισμοί θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν την αυτοκινητοβιομηχανία ως μία νέα κινητήρια δύναμη για την τσεχική οικονομία.