Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Μαζική παραγγελία 87 πλοίων, συνολικής αξίας άνω των 7 δισ. δολαρίων, υπέγραψε η κινεζική Cosco, με τον όμιλο China State Shipbuilding Corporation (CSSC).
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ενιαία ναυπηγική σύμβαση που έχει συναφθεί μέχρι σήμερα στην Κίνα. Το πακέτο υπερβαίνει τα 50 δισ. γουάν (περίπου 7,07 δισ. δολάρια) και διασφαλίζει για τα κινεζικά ναυπηγεία σημαντικό φόρτο εργασίας για τα επόμενα χρόνια.
Η παραγγελία κατανέμεται σε κορυφαίες μονάδες του ομίλου CSSC, όπως τα Jiangnan Shipyard, Guangzhou Shipyard International, Wuchang Shipbuilding, Dalian Shipbuilding, Beihai Shipbuilding και Chengxi Shipyard. Το πρόγραμμα καλύπτει όλο το φάσμα δραστηριότητας της Cosco, καθώς περιλαμβάνει containerships, δεξαμενόπλοια, bulk carriers και πολυλειτουργικά πλοία.
Το νέο πακέτο αφορά διαφορετικές θυγατρικές του ομίλου και συγκεκριμένα τις εταιρίες, Cosco Shipping Lines, Cosco Shipping Bulk, Cosco Shipping Energy, Cosco Shipping Development και Cosco Shipping Specialized Carriers. Με αυτή τη δομή, η Cosco δεν ενισχύει μόνο μία επιχειρησιακή μονάδα, αλλά ανανεώνει ταυτόχρονα όλο τον στόλο της, από τα εμπορευματοκιβώτια μέχρι τα tankers και τα πλοία ειδικού τύπου.
Τα πλοία θα κατασκευαστούν με σχεδιασμό νέας γενιάς, δίνοντας έμφαση στην ενεργειακή απόδοση και στη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.
Παράλληλα, προβλέπεται ενσωμάτωση ψηφιακών και αυτοματοποιημένων συστημάτων, με χρήση τεχνητής νοημοσύνης για βελτιστοποίηση λειτουργίας, συντήρησης και κατανάλωσης καυσίμου.
Η Cosco ευθυγραμμίζεται έτσι με τους στόχους του IMO για μείωση εκπομπών, αλλά και με τη στρατηγική της Κίνας να ενισχύσει την τεχνολογική της υπεροχή στον ναυπηγοναυτιλιακό τομέα.
Η κίνηση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο επενδυτικό πλάνο που ο όμιλος Cosco έχει ξεδιπλώσει τα τελευταία χρόνια. Τον περασμένο χρόνο είχε ήδη τοποθετηθεί σε νέες κατασκευές σε διάφορα κινεζικά ναυπηγεία.
Το 2025, η δυναμική αυτή συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, ενώ πρόσφατα ο όμιλος προχώρησε και σε επενδυτικό πρόγραμμα 1,75 δισ. δολαρίων για 29 ακόμη πλοία. Παράλληλα έχει υπογράψει και νέες συμφωνίες για newcastlemax bulkers, ενισχύοντας τη θέση του στην αγορά μεγάλων bulk carriers.
Με την τελευταία αυτή συμφωνία, η Cosco επιβεβαιώνει ότι παραμένει ο πιο δραστήριος επενδυτής στη ναυτιλία της Κίνας και ένας από τους σημαντικότερους παίκτες παγκοσμίως. Τα κινεζικά ναυπηγεία, από την πλευρά τους, εξασφαλίζουν συνεχές έργο σε μια περίοδο έντονου διεθνούς ανταγωνισμού και πιέσεων για πράσινες τεχνολογίες.
Σε πρακτικό επίπεδο, το πρόγραμμα των 87 πλοίων αναμένεται να ενισχύσει την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία τόσο τεχνολογικά όσο και οικονομικά.
Οι παραγγελίες αυτού του μεγέθους επιτρέπουν στα ναυπηγεία να αξιοποιήσουν οικονομίες κλίμακας, να επενδύσουν σε νέες γραμμές παραγωγής και να προωθήσουν πιο προηγμένα πρότυπα κατασκευής.
Ταυτόχρονα, προσφέρουν στην COSCO την ευκαιρία να χτίσει έναν στόλο που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της επόμενης δεκαετίας.